Skip to main content

Teknisk SEO cheatsheet

Før du fokuserer på det specifikke indhold, som du ønsker at rangere i søgemaskinerne, skal du sikre dig, at dit websted kan indekseres og crawles.

Alt dette falder ind under kategorien teknisk SEO.

Før alt andet

Start med at sikre, at du har Google Search Console, Bing Webmaster Tools, Google Analytics og Google Tag Manager knyttet til dit websted.

Disse værktøjer leverer alle fantastiske diagnostiske og analytiske data til at hjælpe dig på vej.

XML Sitemap

XML Sitemap er en indholdsfortegnelse for din hjemmeside. Sitemap-filen er den moderne måde at “indsende” dine sider til søgemaskiner.

De fleste platforme har XML sitemap indbygget eller har plugins/add-ons, der vil skabe et dynamisk sitemap , der forbliver synkroniseret med siderne på dit websted.

I værste fald bør du i det mindste have en statisk, som du kan generere gennem en række gratis værktøjer.

Robots.txt

Denne fil giver instruktioner til søgemaskinerne om hvilke sider eller dele af webstedet, der ikke skal indekseres. Som standard vil søgemaskinerne se på alt det indhold, de kan finde.

Selvom du ikke ønsker at begrænse søgemaskinerne fra at indeksere nogen sider på dit websted, skal du sørge for, at denne fil:

  • er nøjagtig.
  • Blokerer ikke ved et uheld vigtigt indhold fra at blive indekseret (eller hele dit websted).

Domæner

Hvis du ejer mere end blot dit primære domænenavn, skal du sørge for at vide, hvad hvert af dine ekstra domænenavne gør. Hvis de står parkeret og ikke er i brug, er det fint.

Hvis de omdirigerer til dit websted, skal du kontrollere, at de 301 omdirigerer.

Dette kunne være et hurtigt område at tjekke og gå videre fra, men overse det ikke, da det kan forårsage problemer med duplikeret indhold og forvirring over, hvilket domænenavn der er det rigtige.

Sidearkitektur

Jo mere hierarki og struktur du kan indbygge i din navigation og sektioner af dit websted, jo bedre. Dette vil gavne brugerne og søgemaskinerne.

Sigt efter at få din struktur og webadresser til at matche den bogstavelige sidestruktur for dit websteds indhold.

At træde tilbage og kortlægge dit websteds struktur eller sitemap er et godt udgangspunkt. Dette får dig til at tænke over indholdet, hvordan du prioriterer visse aspekter af dit websted, og hvordan du vil lede dine brugere (såvel som søgemaskinerne) igennem det.

Hastighed

Vi fortsætter med at se statistik , der viser, at brugere bruger mindre og mindre tid, før de hopper.

Søgemaskinerne har gennem årene arbejdet på at inkorporere sidehastighed i deres rangeringsfaktorer.

Se efter måder at minimere brugen af ​​JavaScript og tungt indlæste kodestykker på dine sider, og find måder at cache eller indlæse elementer eksternt.

Der er nogle gode udviklerværktøjer, der kan hjælpe dig med at identificere de rigtige områder til at optimere på dit eget websted for at få din sideindlæsningstid til konkurrencedygtige niveauer.

Mobilvenlig

Det er givet, at vi skal være mobilvenlige. Men selvom du har bygget dit websted til mobil, er det vigtigt at sikre sig, at det rent faktisk validerer.

Sørg for at køre det gennem Googles mobilvenlige test.

Udfør også så meget test af brugeroplevelse (UX) og kvalitetssikring (QA) som muligt for at sikre, at det virkelig fungerer for dine brugere på alle enheder, du forventer, at de bruger.

404-sider

Glem ikke at oprette en tilpasset 404-side og lægge nyttige oplysninger på den. Du ønsker ikke at miste en besøgende på dit websted på grund af en fejl. 

Du bør oprette en 404-side, der indeholder nyttige links, navigation, webstedssøgningsfunktionalitet og kontaktmuligheder.

SSL

Ligesom mobilvenligt og behov for webstedshastighed, er det vigtigt at have et sikkert websted.

Hvis dit websted ikke er under en SSL, kan du miste brugere, før de overhovedet kommer til dit websted, når de ser en sikkerhedsadvarsel i Chrome eller andre browsere.

Indgyd tillid til dit websted ved at tage det typisk enkle trin at implementere en SSL-certificering på dit websted.

Plugins, tilføjelser eller udvidelser

Hvis du bruger et CMS (Fx wordpress), bruger du sikker allerede plugins eller andre kodeudvidelser, som du har tillid til.

De fleste platforme har værktøjer, som du kan tilføje til dit websted, som giver yderligere kontrol over SEO og analysefunktioner.

Uanset om disse er WordPress SEO-plugins eller andre til Drupal, Magento osv., bør du holde øje med de plugins, udvidelser eller tilføjelser, der giver dig maksimal kontrol og funktionalitet.

Core Web Vitals

Core Web Vitals er en kategori af yderligere tekniske sidefaktorer, som nu betyder noget for Google.

Disse rangeringsfaktorer er et supplement til Page Experience – som mobilvenlighed og sidehastighed. Disse faktorer kan helt sikkert tage dig ned ad en vej ind i detaljerede kodnings- og it-områder.

Sørg for at lave din research for at lære om Core Web Vitals.

Eksisterende problemer

Har du bagage fra et tidligere websted eller gamle, forældede SEO-taktikker?

Eller måske har du en legitim grund til at have duplikeret indhold over hele dit websted og på nettet.

Det er vigtigt at vide, hvad du står over for, før du går i gang med on-side-optimering.

Hvis du har flere duplikerede sider, skal du af en god grund overveje en cannonical tags, eller hvordan du vil bruge robot textfile til indeksering.

Dette er vigtigt at være opmærksom på og ordne, før du investerer tid og kræfter i optimering.

Copyscape og Screaming Frog er blandt mine yndlingsværktøjer til at finde duplikering og analysere indhold, før jeg graver i on-page SEO.

On-Page SEO Cheat Sheet

De fleste har en tendens til at tænke på on-page faktorer (f.eks. søgeord, indhold, title tags), når SEO nævnes. Men dagene med at optimere kun enkelte dele af sider eller hjemmesider som strategi er forbi.

Søgemaskinerne bekymrer sig langt mere om kontekst end bare keywords, så bliv ikke fristet til bare at opdatere metatags og gå videre.

Den måde, vi bygger kontekst på, er i alle on-page-elementerne på en side og derefter tænke på, hvordan sider relaterer til hinanden inden for sektioner og navigation på webstedet.

Keywords og emner

Før du virkelig kan fokusere på at bygge kontekst, skal du vide, hvad du vil bygge den til.

Hvis du ikke har lavet søgeordsforskning eller bredere research om dine målgrupper, skal du holde pause her og bruge lidt tid på at lære, hvilke emner og sætninger din målgruppe vil bruge for at finde dit websted.

Husk, at dagene med at fylde termer i teksterne eller tags for længst er forbi.

Vi er nødt til at bruge SEO-værktøjer til at afdække de rigtige udtryk, sætninger og emner, der stemmer overens med det, vi gør. Derfra kan vi bore ned i individuelle ord.

Dybest set skal du kende de termer, der betyder noget, kortlægge dem til dit indhold og derefter gå i gang med resten af ​​listen over faktorer på siden, der skal følges.

Content

Content er nødvendigt for at vise relevans.

Hvis du har få ord på dit websted, er det svært at konkurrere med websteder, der er robuste og fyldt med indhold. Mere er ikke altid bedre, da høj kvalitet absolut slår høj kvantitet.

Men hvis du kan opnå begge dele, vil du være et endnu bedre sted.

Rigt indhold skrevet til brugere, der resonerer med dem og er tydeligt for søgemaskinerne, er der, hvor du vinder.

URL

Dette er det første element på en side og et, der nogle gange overses. Søgemaskinerne kan fint indeksere grimme URL’er.

URL’en er dog en mulighed for at præsentere en ren struktur, der inkluderer nøgleord og kontekst til, hvad siden handler om.

Gå ikke glip af muligheden for at tilpasse URL-stierne. Det kan være guld værd.

Titel tags

Titel-tagget alene vil ikke gøre meget for dig. Du skal dog have et relevant, unikt tag for hver side.

Vær opmærksom på bedste praksis for længde og de søgeord, der er mest relevante for sidens emne, og skriv og implementer statiske tags, eller sørg for, at du har dynamiske formler på plads til at udfylde titlen.

Metabeskrivelse

Ligesom title-tagget skal vi have en tilpasset og aktuelt relevant metabeskrivelse for hver side.

Uanset om det er statisk eller dynamisk, så sørg for, at det er nyttigt for brugeren, indeholder søgeord, der er relevante for indholdet, og hjælper med at opbygge kontekst med titeltagget.

Overskrifter

Overskrift eller “H”-tags diskuteres i betydning for SEO. Igen, jeg er ikke fokuseret på et enkelt element, men hvordan alle elementer arbejder sammen for at skabe kontekst.

Hvis du kan bruge overskriftstags, så gør det på en organiseret måde og sørg for, at de bruger søgeord, der er relevante. Prøv kun at bruge ét H1-tag, og få det til at være det første på siden.

Ofte bruger webstedsplatforme eller udviklere disse til CSS-formål, så du måske ikke har noget H1-tag på en side og en masse H6-tags. Vær opmærksom på disse, og hvordan de er vævet ind i din kode og dit indhold.

Brødtekst

Mens meget af den gamle skole fokuserer på semantisk indeksering, nøgleordstæthed og formler for, hvor mange gange ord skal vises på en side er forældet, kan du ikke ignorere det faktum, at brødteksten på siden ofte står for størstedelen af indekserbart indhold.

Skriver dine fokusnøgleord ind i teksten, da du skal forbinde dem ind i den kontekst, du opbygger i de andre områder indtil dette punkt.

Vær dog ikke besat af at bruge et søgeord 37 gange. Gør det naturligt, og fokuser på det større billede, og så vil du se resultater.

Alt-tags

Et af de største røde flag, jeg får når jeg laver SEO analyser på sider er manglede alt-tags. Alt-tags er nyttig for søgemaskiner til at forstå, hvad et billede handler om.

Dette er endnu en mulighed for at indarbejde søgeord på en side. Derudover skal du overveje dem i dit publikum, der muligvis bruger en oplæser (Ordblinde, blinde eller svagtseende), og sikre, at dit websted er fuldt tilgængeligt.

Strukturerede data

Selvom det ikke nødvendigvis er en direkte rangeringsfaktor, Schema-markup ét sandt vidunder værktøj.

Brug af passende struktureret datamarkering til dit webstedsindhold kan hjælpe med at give søgemaskinerne endnu et fingerpeg om, hvilket segment eller kategori dit emne er i.

Det er ét nice-to-have, og ikke et need-to-have indenfor SEO. Hold det dog på din radar.

Eksterne SEO-faktorer

Dette er en bonussektionen.

Eksterne faktorer er ting, som du ikke kan kontrollere på din hjemmeside og ikke nødvendigvis falder ind i en tjekliste.

Jeg ville dog være mene, at hvis du gør alt teknisk og on-page, så vil du unægtelig se en stigning i placeringerne.

Dog kan Off-page faktorer på siden påvirker relevans og tillid til søgemaskinerne. Eksterne faktorer påvirker din autoritet og validerer dit websted som ekspert.

Indgående links (alias linkbuilding) til din hjemmeside fra troværdige og autoritative hjemmesider spiller en stor rolle i SEO.

Der er meget at sige om at skabe godt indhold, som folk naturligvis gerne vil linke til.

For at supplere dit fantastiske indhold, skader det ikke at lede efter gode kilder til kvalitetslinks.

Du ønsker at fokusere din indsats på kvalitetslinks, der er relevante for dit emne.

Sociale medier

Sociale medier kan også forbedre din SEO, selvom det ikke vil direkte påvirke dine placeringer.

At sikre, at dit websted linker til dine sociale medier og omvendt er et vigtigt første skridt.

Skal vi tage en snak om din SEO?